מה גישור בארגונים?
אירגונים ומקומות עבודה הם הזירות שבהם אנחנו מבלים את רוב חיינו, לעיתים אנו נמצאים יותר זמן במקום עבודתנו מאשר עם משפחתנו וקרובינו. לכן קונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מעולם העבודה. בנוסף, ארגונים בימינו הופכים להיות מורכבים וגלובליים יותר ויותר ומעסיקים עובדים מרקעים שונים, גילאים שונים, ואף מתרבויות שונות ולכן גם בעלי מערכות ערכים וציפיות שונות. מחקרים מראים כי עובדים עוסקים בממוצע כשלוש שעות בשבוע בקונפליקטים בעבודה.
מחקרים בנושאי קונפליקטים בעבודה חושפים את הנתונים הבאים:
בעבודתי בעשור האחרון כיועצת ארגונית נתקלתי בעשרות סיכסוכים בארגונים. לעיתים מדובר במנהלים מקבילים באותה מחלקה או באותו סניף, סכסוך שכזה משפיע דרמטית על התנהלות הארגון ועל התוצאות העסקיות של אותה מחלקה או סניף. לעיתים הסכסוך הוא בין עובדים, שניים או יותר, באותה מחלקה. לעיתים הקונפליקט הינו בין המנהל לעובד שלו, בתוך עסק משפחתי שבו המנהל הוא גם אבי המשפחה והעובדים הם ילדיו ואפילו בן מפקד לפקודו בצה"ל.
ידוע כי קונפליקטים משפיעים לרעה על התפקוד של העובד, המנהל ואף על תפקוד המחלקה כולה. נתקלתי במנהלים בכירים המנסים לפתור או אף "לנהל" סכסוך הקיים בקרב עובדים שלהם ומשקיעים בכך אנרגיה רבה וזמן ממושך יותר מהזמן שבו הם מקדישים לניהול המחלקה כולה. קונפליקיטים ארוכי טווח וללא פתרון אף מתישים את העוסקים בהם, ולא אחת נתקלתי במנהלים מותשים וחסרי אונים מול סכסוכי העובדים שבניהולם.
לכן גישור, כאלטרנטיבה שהוכיחה את עצמה בזירות שונות כמו בתי משפט, תביעות קטנות, משפחה וגירושין ועוד מתאימה גם לעולם העבודה.
גישור ארגוני הינה דרך אלטרנטיבית לפתרון הקונפליקט, בגישור אנחנו מייצרים שיח אפקטיבי ומכבד בין הצדדים המסוכסכים ומגיעים לפתרונות המקובלים על כולם, לפתרון הסכסוך כולו ומכאן לעליית אפקטיביות העבודה והתוצאות העסקיות של הארגון.
גישור ארגוני מתנהל בדיסקרטיות, לעיתים רבות לא מתקיים כלל במרחב הארגוני אלא במקום נייטרלי לחלוטין המאפשר לצדדים פתיחות מירבית המסייעת לפתרון הסכסוך.
מנהלים רבים שחוו סכסוכים וקונפליקטים של עובדים ומנהלים תחתם והתנסו בגישור ארגוני מעידים על טכניקה יוצאת דופן ביעילותה ליישוב סכסוכים, אשר תורמת לא רק לפתרון הסכסוך אלא אף להעצמה של העובדים והמנהלים שנקלעו לקונפליקט.
מנסיוני לעיתים מספיק מפגש אחד או שניים ונפתר סכסוך של שנים רבות שיצר קושי רב לעובדים עצמם, למנהלים ולאפקטיביות העבודה.
כיועצת ארגונית בעלת ניסיון של מעל עשור בעולם הארגונים, מצאתי כי הגישור היא דרך אפקטיבית במיוחד לפתרון סכסוכים בעולם העבודה. זוהי דרך מהירה, יעילה החוסכת לארגון זמן רב וכסף.